המסלול המפתיע של חבר המועצה מהמגזר אל התנועה החילונית. קוראים לו אבישי כהן, ולטענתו הוא מייצג קבוצה הולכת וגדלה בירושלים שרק חיפשה למי להצביע - החרדים העובדים. הוא קיבל הצעות כמעט מכל הקשת הפוליטית והתלבט היכן יצליח להגשים את התוכנית השאפתנית שלו - ליצור מהפכה במגזר ולתת ייצוג לתהליכים התת־קרקעיים שמתרחשים בו. לבסוף החליט ללכת דווקא עם עופר ברקוביץ', שנחשב לנציג הציבור החילוני שנאבק בחרדים.
4 צפייה בגלריה
חבר המועצה אבישי כהן
חבר המועצה אבישי כהן
כהן. למד בישיבה אבל התגייס ל־8200
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השבוע, במסגרת הסכמי הרוטציה ולאחר המתנה של שנתיים וחצי, הוא יתיישב על כיסא במועצת העירייה. "שקלנו רבות למי לחבור. בסוף בחרנו ב'התעוררות'", הוא אומר בראיון ראשון. "ראינו שמדובר במפלגה דמוקרטית שבה נוכל לייצג את ציבור החרדים העובדים בעיר".

ברכה מדרעי, חופה עם ליאון

כהן (38), תושב בית וגן, עובד כמנהל תחום המגזר החרדי בחברת 'ברינקס'. בקיץ האחרון הוא התחתן עם רחלי, תושבת הר נוף ודיירת בבניין שבו גרים בני הזוג אריה ויפה דרעי. משפחתה של רחלי נחשבת לקרובה מאוד למשפחת דרעי וזו הסיבה שבמעמד החתונה נכחו חברי כנסת מש"ס. שר הפנים אומנם לא נכח באירוע בשל הגבלות הקורונה, אך שלח ברכה חמה לזוג הצעיר.
מי שנכח באירוע ואף בירך את אחת הברכות מתחת לחופה היה לא אחר מאשר ראש העירייה משה ליאון, יריבו המר של היו"ר ברקוביץ'. "משה הגיע ונשא את הברכה הארוכה ביותר בחופה", אומר כהן. "יש קשר טבעי".
החתונה, שכאמור התרחשה תחת הגבלות מחמירות של משרד הבריאות, מסמלת את החיבור המוזר והמיוחד הזה שבין נציג חרדי־ספרדי, שגדל במיינסטרים המגזרי של ירושלים, לתנועת 'התעוררות', שמייצגת את הציבור הפלורליסטי ונלחמה בבחירות האחרונות בדרעי ודומיו.
"אני קודם כל חרדי", הוא מדגיש. "אני מגיע לייצג ציבור גדול של חרדים עובדים שנמצאים בכל ירושלים ונופלים בין הכיסאות. הסיעות החרדיות לא מייצגות אותם, וגם לא החילוניות. הם צריכים נציג שידאג להם, בטח בירושלים".
4 צפייה בגלריה
חבר המועצה אבישי כהן
חבר המועצה אבישי כהן
חבר המועצה אבישי כהן
(צילום: אלכס קולומויסקי)

אבל החיבור הזה בין 'התעוררות' לחרדי לא ממש מובן. ברוב המקרים הסיעה מצביעה נגד החרדים בוועדות.
"זה בסדר גמור שעופר דואג לבוחרים שלו, לקהילה שלו. אבל התנועה מאחדת בין חרדים לחילונים, היא הפסיפס הירושלמי שנותן את הנוף של התרבות בעיר".
זה יפה להגיד, אבל בהרבה מקרים תידרש להצביע נגד מהלכים למען הציבור החרדי בעיר.
"כל שאלה שתגיע, אנחנו נדון בה. לפני כל דיון אנחנו נתכנס ונחליט מה ואיך להצביע".
אחד מסמלי המאבק של 'התעוררות' נוגע לקהילה הגאה. כיצד תצביע בהתייחס למצעד הגאווה?
"יכול להיות שאמנע בהצבעה. אני מכבד כל אדם באשר הוא, אבל לא יכול לרצות את כולם".
4 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
(צילום ארכיון: יואב דודקביץ')

"לא אתן יד לחילולי שבת"

הכניסה שלו לבניין ספרא מתרחשת בתקופה נפיצה ביחסי חילונים-חרדים. בשנים האחרונות מתנהלים מאבקים רבים על רקע הגירת חרדים אל שכונות מעורבות, פתיחת עסקים בשבתות ואכיפת החוק במעוזי הקיצונים.
בהתחשב בעובדה שהוא חבר בסיעת אופוזיציה חילונית, כהן מספק הצהרות מפתיעות ונחרצות. "לכל תושב חרדי מגיע לקבל מהעירייה את השירות הראוי", הוא אומר.
האם תתמוך בהקמת ישיבות בשכונות המעורבות?
"כמו שאמרתי, גם לחרדים מגיע. אני לא שולל הקמת מוסדות חרדיים בשכונות כמו קרית יובל והגבעה הצרפתית, אבל הכל צריך להיעשות בהידברות ומתוך שמירה על הסטטוס קוו".
מה דעתך על דרישת חילולי שבת במרחב הציבורי?
"אני נגד חילולי שבת, במיוחד כשזה מגיע מטעם העירייה. לא אתן יד לחילולי שבת. שמירת שבת היא ערך עליון, היא נכס צאן ברזל. לא אמכור את העולם הבא שלי בעד שום דבר".
ומה לגבי מתחם התחנה?
"במתחם התחנה פועלים עסקים פרטיים על פי הסטטוס קוו. אני בעד לשמר את הסטטוס קוו".
4 צפייה בגלריה
מתחם התחנה הראשונה בירושלים
מתחם התחנה הראשונה בירושלים
מתחם התחנה הראשונה בירושלים
(צילום: אדווה חולי)
האם תסכים להצטרף לקואליציה של משה ליאון, ללא תנועת 'התעוררות'?
"לא חשבתי על זה".
אתה מסכים עם עופר ברקוביץ', שאמר שליאון מוכר את העיר לאריה דרעי?
"אין צורך לערב פוליטיקה מקומית עם פוליטיקה ארצית".

מארב למשחיתי תמונות נשים

ההיסטוריה של כהן מלאה בקונפליקטים. כמו בשיר של חנן בן ארי, גם את כהן לא תצליחו להגדיר בויקיפדיה. הוא גדל כנער חרדי־ש"סניק בישיבות מהמיינסטרים החרדי, אולם בגיל 22 החליט להתגייס לשירות מלא בצה"ל, ביחידה 8200 היוקרתית.
לאחר שחרורו החל לעבוד במחלקת ההכשרה של חברת 'סלקום', ובבחירות הארציות ב־2015 חבר לאלי ישי, שהקים את מפלגת 'יחד'. המפלגה, כזכור, לא עברה את אחוז החסימה.
כאמור, חבר המועצה החדש מבקש לשרת את הציבור החרדי־ממלכתי, כשהביקוש בירושלים למוסדות החינוך שלו רק עולה משנה לשנה. "אנחנו ציבור שרוצה להשתלב בחברה הישראלית באופן גלוי, בלי קריצת עין. אנחנו רוצים ללמוד לימודי ליבה, לשרת בצבא, ואז לצאת לאקדמיה ולשוק העבודה. כמו כולם".
אלא שהמפלגות החרדיות מאוימות מההיענות בציבור החרדי ופוחדות לאבד את אחיזתן. "אין ספק שהחרדים מנסים לתקוע פתיחת מוסדות לציבור החרדי־ממלכתי, אבל הציבור משווע להם. הציבור החרדי לא רוצה להגיד שיש דרך חוץ מלימוד תורה כל היום, ואנחנו באים להגיד שאפשר גם וגם. מובן שאני רואה את אברכי הכולל כקיום העולם שלנו. זה לא סותר".
נושא שמאוד חשוב לכהן הוא מעמד האשה. למעשה, הדרישה הראשונה שלו כאשר נכנס להיות חבר מועצה היתה לקבל חברות בוועדה לקידום מעמד האישה. "העובדות בעירייה היו מופתעות איך זה שחרדי מתעקש להיות חבר בוועדה שכמעט אף אחד לא מגיע אליה, אבל אני הולך לעשות שם מהפך".
הוא גם מוטרד מהשחתת דמויות נשים במרחב הציבורי בבירה. "כל מי שעובר ורואה שהשחיתו פנים של אשה על שלט, מתחלחל. גם בציבור החרדי. מי שמשחית הוא קומץ קיצוני".
כיצד אתה מתכוון לטפל בזה?
"אני הולך לוודא שהפיקוח העירוני נמצא על זה באופן קבוע. אני רוצה התקנת מצלמות ביטחון. אני הולך לדבר עם חברות הפרסום. אני אפילו שוקל לבצע מארבים ליליים בעצמי במקומות שמועדים לפורענות. זה הנושא הכי בוער בעירייה".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים